Tuesday, December 18, 2012

Refleksi Pembelajaran Minggu ke-13

                       Assalamualaikum dan salam sejahtera

       Pada minggu ini Puan Fariza telah menerangkan cara-cara hendak membuat presentation menggunakan Microsoft PowerPoint. Walaupun kami telah pun mengetahui cara- cara menggunakan Microsoft PowerPoint ini tetapi Puan Fariza menyuruh kami membuat presentation berdasarkan tajuk- tajuk yang lepas. Tajuk bagi saya ialah Open Source Software.



        Tugasan terbaru ini ialah secara berkumpulan. Kelainan yang terdapat dalam tugasan pada minggu ini ialah Puan Fariza menyuruh kami membuat Hyperlink di dalam Slideshow tersebut dan membina 4 atau 5 soalan berdasarkan tajuk masing- masing. Hal ini merupakan satu pembaharuan bagi saya kerana sebelum ini saya tidak pernah menggunakan Hyperlink dalam PowerPoint.










Langkah - langkah untuk meletakan hyperlink didalam slide

1. Highlight pada perkataan atau objek yang kita ingin hubungkan kepada slide yang lain.

2. Klik pada butang 'insert' 

                                                  








3. Klik 'hyperlink'

4. Kemudian Klik 'place in this document'




5. Klik pada slide yang diingini


6. Kemudian Klik 'ok'


7. Dan selesai.





     Ini merupakan hasil kerja yang saya lakukan berdasarkan tugasan yang diinginkan oleh Puan Fariza pada minggu ini. Tugasan ini juga saya telah upload kn share dalam yahoo Group dan dropbox.









Sekian terima kasih 


MOHD SAIFUL BIN JOHARE 
SUKAN DAN REKREASI 













No comments:

Post a Comment