Thursday, October 11, 2012

Refleksi pembelajaran minggu ke-4


                                        REFLEKSI PEMBELAJARAN MINGGU KE-4 


                                                Assalamualaikum dan selamat sejahtera

     Alhamdulillah sudah sampai minggu ke-4 sesi pembelajaran saya di Universiti Kebangsaan Malaysia bagi subjek Komputer Dalam Pendidikan. Hal ini bermakna ilmu pengetahuan saya tentang bidang ICT ini kian bertambah. Pada minggu ini Puan Fariza Binti Khalid iaitu Pensyarah bagi subjek Komputer Dalam Pendidikan memasuki kelas untuk meneruskan sesi pembelajaran. Sebelum saya menceritakan apa yang terjadi minggu ini, saya ingin mengingatkan ada tugasan yang diberikan oleh Dr Siti Fatimah Binti Yassin iaitu Penyelaras subjek ini pada minggu lepas. Pada minggu lepas juga saya ada menerangkan apa itu LMS/CMS didalam blog saya. Tugasan pertama yang diberikannya itu telah selesai. Pada minggu ini pula Puan Fariza menerangkan satu lagi ilmu tentang ICT ini. Ilmu itu ialah tentang Web 2.0. Hal ini merupakan perkara baharu bagi saya kerana sebelum ini saya belum pernah mengetahui tentang kewujudannya. Beliau telah menerangkan banyak perkara tentang Web 2.0 kepada kami. Hal ini sedikit sebanyak telah menambahkan ilmu pengetahuan kami tentang Web 2.0. Persoalannya apakah itu Web 2.0?


     Web 2.0 adalah satu konsep yang mengambil rangkaian sebagai platform untuk perkongsian maklumat,saling boleh kendali,reka bentuk berpusatkan pengguna dan kerjasama di internet atau web seluruh dunia. Hal ini bermaksud web 2.0 merupakan satu rangkaian untuk pengguna menyebarkan maklumat dan berkomunikasi dalam internet.

Contoh bagi Web 2.0 :
1) Blog
2) Laman rangkaian sosial - Facebook,Yahoo Mail              
3)Perkongsian video- You Tube
4)Wikis
5)Perkhidmatan dihoskan
6)Aplikasi web
7)Campuran

Ciri-ciri web 2.0 :
web 2.0 laman web membolehkan pengguna untuk melakukan lebih daripada sekadar mendapatkan maklumat

- Dengan meningkatkan apa yang sudah didapati dalam web 1.0, mereka menyediakan pengguna dengan kemudahan pengguna-muka, perisian dan penyimpanan lebih, semua melalui pelayar mereka


Ciri-ciri dalam web 2.0
1) Carian
-Mencari maklumat melalui carian kata kunci
2)Pautan
-Menghubungkan maklumat bersama-sama ke dalam maklumat yang bermakna ekosistem menggunakan model web dan menyediakan penghalang rendah alat sosial.
3)Penulisan
-Keupayaan untuk mewujudkan dan mengemaskini kandungan membawa kepada kerja kerjasama ramai dan bukannya hanya beberapa penulis web. Di wiki, pengguna boleh melanjutkan, buka dan buat semula kerja masing-masing. Dalam blog, kiriman dan komen individu membina perlindungan.
4)Tags
Pengkategorian kandungan oleh pengguna menambah "tag" pendek, biasanya satu perkataan penerangan untuk memudahkan mencari, tanpa pergantungan kepada kategori pra-mod. Ini termasuk perisian seperti Adobe Reader, Adobe Flash Player, Microsoft Silverlight, Oracle Jawa, Quick Time, Windows Media dan sebagainya.
5)isyarat
Penggunaan tecnology Sindiket seperti RSS untuk memberitahu pengguna perubahan kandungan. Walaupun slates membentuk kerangka asas Enterprise 2.0, ia tidak bercanggah dengan semua corak peringkat yang lebih tinggi reka bentuk web 2.0 dan model perniagaan.



       Itulah serba sedikit penerangan saya mengenai Web 2.0 yang saya telah pelajari pada minggu ini.. Saya mendapat segala penerangan mengenai Web 2.0 daripada Pn.Fariza. Setelah mendengar penerangan daripada beliau saya telah faham apa itu Web 2.0. Banyak maklumat dan ilmu berguna yang saya perolehi pada minggu ini. Alhamdulillah minggu keempat telah pun selesai. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Puan Fariza yang telah mengajar kami pada minggu ini. Saya berharap saya dapat mengetahui lagi maklumat tentang bidang ICT yang akan saya pelajari pada minggu depan. Saya juga berharap tugasan berkumpulan antara saya dengan Firdaus yang diberikan oleh Dr Siti Fatimah iaitu mengkaji apa itu Open Source Software pada minggu lepas akan disiapkan pada minggu hadapan. Sekian terima kasih.





MOHD SAIFUL BIN JOHARE
SUKAN DAN REKREASI

No comments:

Post a Comment